DSC_0131

Sokszor jártam az Erzsébet híd (fehér híd) melletti templom közelében anélkül, hogy különösebben szemügyre vettem volna. Gyakran néztem, miközben a buszra vártam és annyival nyugtáztam, hogy ez egy egyszerű templom, semmi figyelemre méltó nincs rajta. Ez egészen addig volt így, amíg egyszer egy napsütötte kora reggelen nem kerekedtem fel, hogy közelebbről is megismerjem. 

Varázslatos élmény volt szabadon szemlélni, mentesen attól, hogy tudományos leírást kelljen róla adnom, csak látni, ami van és megfigyelni, hogy nekem ez mit jelent. 

Ha a templom egy lakóház lenne,

DSC_0001akkor gyakorlatilag belátnánk az ott lakók nappalijába, miközben átsétálunk a hídon, ugyanis a fehér híd közvetlenül a templom mellé épült, az alsó ablakok magasságában.  

A templomnak két tornya van, mindkettőt kissé megkopott, zöld színű, harang formájú tető fedi. A tetők csúcsán egy arany gömb és kereszt van. Ez a szimbólum még visszaköszönt párszor a templom díszítésén. A tornyokon lévő ablakokról leginkább a kastélyok jutnak eszembe, hercegnők és hercegek lakosztályát tudom legkönnyebben elképzelni mögéjük. Az ablakokból kiderül, hogy mindkét torony három szinttel rendelkezik, miközben mindhárom szintnek eltérő a díszítése. Van egy végtelenül egyszerű, egy közepesen díszes és egy nagyon aprólékosan díszített szint és ez a különbözőség csak akkor tűnik fel, ha valaki közelebbről megnézi a homlokzatot. A távolból úgy tűnik, mintha teljesen egyöntetű lenne az összes dísz. Egyébként szinte minden ablak, ami a templomon van más díszítéssel rendelkezik, ami egy nagyon érdekes tény.

kol1

Bár a templom egy viszonylag egyszerű külsővel fogad a frontális oldalán, teljesen más a helyzet az oldalsó és a hátsó részével. Itt ugyanis olyan ablakok vannak, amik számomra a párizsi Notre-Dame-ot idézik. Minden ablak csúcsát valamilyen mandala díszíti. Az ablakok mellett itt – ott látni régi minta maradványokat is a falban. Egy virág, három virág, egybefonódott levelek, sima kör, cseppek, négy virág, napraforgó szerű virág …. Figyelemre méltó a díszek sokasága, gazdagsága és különbözősége, mert ezekre az ablakokra is igaz, hogy egyik díszítés sem teljesen egyforma.

kol2

DSC_0022

Az egyik előkelő mandalás ablak felett ismét egy teljesen egyszerű zöld ablak tűnik fel. Bár olyan mintha két különböző időszámításból és korból származnának, teljesen illenek egymáshoz. Az egyik egyszerűsége kiemeli a másik bonyolult szépségét és a bonyolult szépség különös hangulatot kölcsönöz az egyszerűségnek. 


Férfi és a ház

A templom hátsó falán egy férfi szobra áll. A bajuszos férfi fején egy tekintélyt parancsoló fejfedő van, gazdagon ellátva tollakkal és egy állat fejjel a homlok résznél. Nem tudtam megállapítani, hogy mit tart a kezében. Először ostor jutott az eszembe, aztán amikor sokat néztem akkor arra gondoltam, hogy egy vödröt tart, amiből kiönt valamit a házra, ami a lábainál látható. Vajon mi lehetett az összefüggés a ház és a férfi között és miért volt fontos a templom falán egy szoborral megörökíteni?

kol3

Az egyik angyal buzgón támogatja a vödörből kiömlő valamit (legvalószínűbb a víz), ha egyáltalán a vödrös feltevésem helyes. Az is eszembe jutott, hogy talán ég a ház és a férfi éppen oltja a tüzet. A körülötte lévő angyal fejek elég bizarrak. A templom nézegetése közben rájöttem, hogy a test nélküli angyal fejek a frászt hozzák rám. A férfi jobb és bal oldalán is van egy-egy ilyen fej, ami „csak úgy” lebeg. 

A férfi felett a mindent látó szem őrködik, ami körül ismét 4 angyal fej díszeleg. Mindegyiknek más az arca, nem tömeg gyártás egyik sem. Amelyiknek van teste, az pucér, érdekes hogy az angyaloknál rendben van a pucérság, még templomon is. A templom hátulján lévő férfit megáldották egy egész angyal sereggel – konkrétan 4 testtel rendelkező angyal és 10 angyal fej van körülötte. Megszámoltam.

Vak ablakok, vak ajtók

A templom azon oldalán, amely a térre és nem a hídra néz, újabb ablak díszekre bukkantam. Itt kereszteket látni, háromszögre emlékeztető díszeket, virág szirmokat és három dísz nélküli ablakot egy nagy fekete ajtó felett. Ezen az oldalon azok az ablakok a legérdekesebbek, amiken látszik, hogy egy régebbi ablak helyén vannak, felújították őket, miközben az építészek megőrizték a régi ablak maradványait is (jobb alsó kép). A félig befalazott vak ablakhoz tökéletesen passzol a mellette lévő vak ajtó (alsó képek).

kol4

kol5

Helga és KingaDSC_0061

Megismerkedtem két hölggyel is, akik a templomhoz vezető lépcsőt őrzik. Az egyikőjük neve Hedvig. Nagyon szép bordázott ruha van rajta, ami tökéletesen kiemeli nőies alakját. Fejét egyszerű korona díszíti, kecses vállait fantáziám szerint selyem sál fedi. Kicsit szégyenlősen és teljesen szelíden a földre szegezi tekintetét miközben a bal kezében egy keresztel ellátott gömböt tart. Hedvig a koronával a fején és ezzel a gömbbel a kezében nemes családból származónak tűnik. Vajon mivel érdemelhette ki, hogy szentté avatták? Próbáltam elképzelni, hogy milyen lehetett az élete. Leginkább azt tudtam elképzelni, hogy szegényeken és betegeken segített és ezért avatták szentté.

dsc_0066

Szemben vele Kinga áll, egy szál virággal a kezében. Ő a templomot nézi miközben a fejét enyhén oldalra billenti. Nekem sokkalta komolyabbnak tűnt mint Helga. A fejét fátyol fedi és nehéz anyagból készült palást takarja a vállait. A ruhája egyszerűbb mint Helgáé, derekát lazán körbeöleli egy pánt. Fejét neki is korona ékesíti, valamivel kisebb mint ami Helga fején van. A Kinga alatti talpazaton az áll, hogy a lengyel kissebségi önkormányzat állíttatta a szobrot. Kinga lengyel származású volt? Ő mit vihetett végbe, hogy szobrot állítottak neki?


dsc_0071A meglepő halálfej

Miután elidőztem a hölgyeknél, szinte mellbe vágott a következő ajtó, aminek a tetején egy halálfej van. A halálfej egy fekete vas ajtót őriz. Mintha az alvilág kapuja lenne. Az élethez visszavonhatatlanul hozzá tartozik a halál is, ez teljes mértékben megvilágosodott előttem a halálfejet nézve.

Nők és férfiak

Figyelmesen szemügyre vettem a fő bejárat feletti történetet is. Csak az egyik férfit tudtam teljes bizonyossággal beazonosítani, azt a férfit, amelyik az óriás arany keresztet szorongatja, dsc_0078miközben az egyik kezével egy kerek sziklát míg a másikkal a szívét érinti. Biztosra vettem, hogy ő Jézus. A mellette ülő férfinak jó hosszú a szakálla és a hüvelyk, mutató és középső ujjával „3-mat” mutat. A másik kezében egy keresztel ellátott gömböt tart. Az alattuk lévő felhőn egy csomó angyal fej van, mind különböző arccal és ennél fogva személyiséggel. Kettőjük felett ezúttal nem a mindent látó szem van, hanem egy arany galamb. Milyen érdekes, hogy a kereszténységben ilyen előkelő helyen felbukkanó galambokat egyébként nem övezi különösebb tisztelet a mindennapi életben. 

A két férfin kívül két angyal – nő is van a konstellációban, minden oldalon egy. A jobb oldali (ha szemből nézzük) teljesen felszabadult és frivoll. A fodros ruhája a mellei alá van csúsztatva és nem úgy tűnik, mintha zavarná őt ez a tény. Sőt… Az egyik lábát lazán támasztja, miközben a bő szoknya a lábai közé esik, kezeit széttárta. A teljes átadás és nyitottság sugárzik belőle.  angyalokMás hangulatú a bal oldalon ülő angyal-hölgy. Az egyik kezét a mellére szorítja, a ruhája szélét fogja vele, a másikat lazán kitárva tartja. Az egész arc szerkezete más, mint a másik hölgynek, keskenyebb, grófi kisasszony arcnak tűnik nekem. A lábait mindenesetre ő is kényelmes ülésre rendezte be. Ha egy nő így ülne be valamilyen nyilvános helyre, valószínűleg nagyon kihívónak hatna, főleg a mezítelen lábak látványa, de az angyal – nőknél teljesen rendben van. A  szobrásznak volt fogalma az enyhén szexuális női energia ábrázolásáról, úgy hogy ne hasson túl soknak. Laza és szép.


Aladin ablakai

dsc_0087Tiszta izgalmas bemenni a híd alá és megnézni a templom „híd alatti” részét is. Amikor odasétáltam, mintha átkerültem volna egy másik világba, ugyanis itt csúcsos – öblös ablakokra találtam, olyanokra, amiket Aladin meséjében látni. Van egy nagyon szép vak ajtó ezen az oldalon. Gazdagon díszített a boltíve, ami hasonlít a másik oldalon lévő ablakok stílusához, viszont a talpazatnál egy teljesen más mintázatú díszítés van. Laikus szemmel is látszik, hogy egy másik kultúra, másik művész alkotta meg.

A híd alatt átsétáltam az emlékműhöz, amit eddig sohasem volt kedvem megnézni, de gondoltam ha már itt vagyok megszemlélem. Kíváncsi voltam, hogy magamtól képes vagyok-e kitalálni, hogy vajon a művész mit akart ábrázolni. Szemüveg, nyolcas, tölcsér, örvény, beszippant, üreg, átjáró, levegőben szálló szalag. Eszembe jutott minden féle róla. Aztán elolvastam az előtte lévő táblát.

“Az élet és a halál megálíthatatlanul, mint örvénylő spirál, váltja egymást az idők kezdete óta. A mű ennek az állandó körforgásnak állít emléket a zárt geometrikus és a nyitott organikus forma alkalmazásával.”

A legjobban az szólított meg, hogy ami messziről fekete hangyák sokaságának hat, azok valójában számok és a zsidók tábori tetoválására, az identitás elveszítésére utal, amiket elnyel a tölcsér. A fűben lévő kis téglalapokon nevek láthatóak. Nagyon kifejező. A kis informatív táblácskából megtudtam azt is, hogy messziről nézve az ujjlenyomat hatását kellene hogy keltse az emlékmű bal oldala, mely a megismételhetetlenség szimbóluma. Ez nem esett le nekem, de attól még valóban szép elképzelés. 

dsc_0094

Felsétálva a lépcsőn ismét a sok ablakos templom látványa tárult  elém a napsütésben. A 112-re várva, a messziből néztem vissza a  híd melletti templomra, amiről most már tudom, hogy milyen történeteknek ad otthont. A férfi a házzal, az angyal-nő páros, a sziklánál ülő két bölcs férfi, a különböző díszítésű mandala ablakok, Kinga és Helga a kertben, a halálfej az ajtó felett, a számokat elnyelő tölcsér…. Mindez megbújik a fehér híd melletti templomon.dsc_0138

Bevásárlókosár0
Nincs termék a kosaradban!
Vásárlás folytatása
0